Rozrządy

Wyróżniamy cztery rodzaje rozrządu – zaworowy (sterowanie zaworami ssącymi i wydechowymi), tulejowy (tuleja przesuwno-obrotowa zamyka i otwiera zawory), tłokowy (tłok otwiera i zamyka okna do kanałów), sterowany przepustnicą obrotową (otwiera i zamyka okna dolotowe).
Aby czterosuwowy motor dobrze pracował zawory, które wpuszczają mieszankę paliwowo-powietrzną muszą się otwierać. Podobnie jak te wypuszczające spaliny. Czas ich otwarcia jest ściśle określony i następuje przez pasek rozrządu, albo łańcuch rozrządu. Przekazuje on napęd z wału korbowego na wałki rozrządu.
Pasek rozrządu podczas pracy podlega naprężaniu, zmianom temperatury oraz tarciu. Przeciętnie jego żywotność wynosi 90 000 kilometrów lub 5 lat. Szczegółowe informacje określa producent auta. Po upływie granicznego dystansu lub czasu konieczna jest wymiana rozrządu. Nie powinno się z nią zwlekać do ostatniej chwili (szczególnie w przypadku starszych samochodów). Przerwanie paska rozrządu powoduje poważną awarię silnika, która następuje w wyniku zderzenia się tłoków z zaworami. Pasek rozrządu może być też wymieniany wtedy, gdy z silnika wycieka olej.
Wymiana rozrządu powinna odbywać się równolegle z wymianą pozostałych elementów współpracujących, takich jak rolki prowadzące, uszczelniacze wałków rozrządu i wału korbowego, rolka napinająca oraz pompa wodna, jeżeli znajduje się pod rozrządem.

  • WYMIANA SPRZĘGŁA

  • NAPRAWA ALTERNATORA

  • NAPRAWA SILNIKA

  • NAPRAWA ROZRUSZNIKA

 

 

 

Warsztat samochodowy- elektromechanika

ul. Jagiellońska 100

42-200 Częstochowa

tel. +48884851351

 

 

 

Profesjonalny i kompleksowy serwis samochodowy w Częstochowie
- samochody osobowe